måndag, april 28, 2008

Sofia, jag kommer i dag…

Efter en tur in i en av grottorna som finns utanför Bonifacios hamn startade vi vår segling till annat land – Italien och närmare bestämt Sardinien. Det var inte speciellt långt mellan Frankrike och Italien, man ser över till ”andra sidan”. Seglingen var god, 4-5 knops slör, och ingen sjö, så Jacob och David kunde till och med göra skolarbete under gång.



Efter ett par timmar var det dags att ta ner den franska gästflaggan (samt den korsikanska regionsflaggan) för att sätta upp den italienska flaggan tillsammans med den sardinska regionsflaggan. Samtidigt ändrades omgivningen direkt. Här var det plötsligt skärgård, med öar, andra båtar och prickar. Kändes nästan lite skrämmande, vi var ju vana vid öppet hav!

Vi beslutade oss för att nattankra i Porto Palma, en stor ”bay” eller vik som vi säger på svenska. Efter den 1 maj får man inte ankra här, men vi skriver ju fortfarande den 28 april, så vi kastade i ankare och ca 30 meter kätting. Kvällen ägnades bl a åt att försöka rädda en koloni med småfiskar och krabbor, som hade blivit instängda i en naturlig bassäng.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej familjen,
Så underbart att bara få vara, nåja, segla och må illa men ändå..Och Korsika är en superfavorit!
Här hemma är det vårslit i trädgården och massor av tennis (klubbmästerskap)och fotboll och en massa annat trsit och kul om vartannat..En semester och "bortalängtan" finns dock..
Inbjudan frå Lagnösundsviken om cykelfesten kom idag så stafettpinnen är överlämnad!
ha det sfortsatt supergott...
Kram Helena och familjen

Anonym sa...

Halloj!
Här kommer en hälsning från oss. Har precis varit på västkusten i några dagar, sååå vackert! Våren är här och vi njuter! Annars är allt bra och det är så kul att läsa om er resa. Vi ska hälsa från Tiger som verkar ha det bra men längta lite efter er. Hon får komma in i vårt hus ibland och vill bara gosa med barnen hela tiden, kurrar och smyger runt dem och gömmer sig på de mest omöjliga ställen. En bättre inneboende än Andina är nog svårt att hitta. Hon håller det så fint så fint. Sara längtar efter Tilda och vi efter er! Men förstår att ni har det toppen och inte alls längtar hem! Många kramar från Bomans!

Anonym sa...

Tja allihopa tobias här . Det låter jette skönt där. fett coolt
att ni har sett delfiner.Men det är inte så synd om oss heller
vi har haft skol disco och valborgs firande. Kul att se på era inlegg.Jag ska pröva det där
med sten i näsan :-) PS.det
finns bara en mästare här och det är jag!

Anonym sa...

Hej Jacob
Verkar som ni har det bra där borta. Ville bara säga att vi blir klasskompisar igen. Jag kommer börja i 5A.
Vi hörs Simon

Anonym sa...

Jag menar självklart 6A :-)
Simon

Anonym sa...

Hah! De e väl sjutton att jag aldrig lyckas få till detta bloggande. Nu håller jag tummarna för att jag har kommit på "det hela"! Har skrivit romaner tidigare gånger men som ni kanske noterat så har det aldrig publicerats vilket är HÖGST ofrivilligt! Håll nu tummarna för att detta lyckas. Kram Tina

Anonym sa...

Helt otroligt! Nu är jag nästan med i matchen! Kommentaren som jag fått hittills när jag försökt, dvs "Skriv in de tecken du ser i bliden ovan" har plötsligt blivit begripligt. Här är allt toppen. Jakob har fyllt 4 år idag så det har varit en alldeles speciell dag. Kalas blir på söndag, dock inte hemma eftersom renoveringen av badrummet som pågått sedan januari fortfarande pågår....och kommer så göra ett par veckor til....Därav har vi hyrt in oss på Barnkulan som i princip är som en jättelik hoppborg fast där det serveras pannkakor, glass och godis! Nu när jag har fått koll så ska jag förevisa för Erik hur man gör. Alla hälsar så himla mycket.Kram igen från Tina o co