lördag, april 26, 2008

26 april 2008

Vi lämnade hamn kl 10 och satsade på en lång seglats - 46 distans. Mamma har nu fått sjöben och klarar att laga mat i rejält gung, utan sjösjuketabletter och det är en fantastisk känsla.

Vi seglade en stund med riktigt bra vind i seglen! Nu skall här seglas. Sedan mojnade det och det hade vi inte tid med så det blev motor. Denna gång dock medvind så det gick snabbt. Vi klarade av våra 46 distans på 7 timmar.

Barnen är fantastiska på sjön, speciellt lilla Tilderild. Hon leker på med sin barbiedocka och sina leksakshundar.

Anlände till Porto Pollo kl 17.15. En skyddad vik med sandstrand. Det låg en båt på svaj när vi kom in och kastade ankar. De hade engelsk flagg. Vi sa ”hallo” och de svarade haij – knepigt! Sedan såg vi att de även hade en norsk flagga i masten. De hade tre barn, 12, 9 och 7 år gamla. Vi åkte förbi och hälsade. Vi blev inbjudna på kaffe och barnen busade med varandra. Familjen kom från Bergen (han från Cornwall sedan långt tidigare) och hade varit ute i 10 månader. De hade seglat från Turkiet och övervintrat i Bonifacio. Planen var nu att sälja båten på Franska Rivieran. Våra barn fann varandra direkt.

Davids ord.

Hejsan! Vi har träffat en norsk familj som kom från Bergen. Vi var hemma hos dem i båten och skulle ha lite skoj, men vi hade fel, super skoj. Först började vi med att vika flygplan. Sen kastade jag ett flygplan på Jacob till slut började det att kastas på alla. Jag gjorde en pappersboll och då blev det pappersbollar. Det var ett flygplan som var kvar…….. OJ jag glömde berätta vad dem hette; Gerran, Siri, Njaal 12år, Sunniva 9år och Magnus 7år.