torsdag, april 24, 2008

Oj vad det gungar!

Tack för alla kommentarer och meddelanden! De värmer och vi saknar er!

23 april

Skola, städ och fix till lunch. Restauranglunch – mycket goda hamburgare med massor av god sallad och pommes! David var väldigt glad att de för en gång skull hade stekt burgarna väl. Oftast är de så där härligt blodiga….

Blev lite utskällda av hamnkaptenen för att vi inte hade fattat att vi skulle lämna hamn senast kl 12.00. Hoppsan, som på hotell alltså! Hade ingen aning! Ulrika fjäskade på och spelade dum – funkade bra!

Vi 15.00 drog vi rakt ut! Nu får det räcka med franska Rivieran! Första delen: Underbart väder och bra prognos. Kursen mot Korsika! Detta är livet! I alla fall var det så i början av resan.

Andra delen: Först dök en kulingvarning upp kl 21.30 – inte så roligt på natten med en båt man inte känner! Efteråt började det att blixtra en hel massa vid horisonten! Är det något vi inte gillar (sedan tidigare erfarenheter) så är det åska. Vindarna blir helt hysteriska i åskväder.

Det blåste upp en del. Vi fick motvind. Gick för motor. Vi gungade och gungade. Kuling var vi uppe i, men slapp åskan! Det allra viktigaste ombord är barnen och de var supercoola! Vi har tydligen fått en gäng med seglare. Men vi har nu lärt oss att sjösjuketabletter är en förutsättning för bra långseglingar. Det blir lugnare för alla. Även mamma behöver piller för att funka. Hon lagade till och med mat i båten (ja, ja, mat och mat, burkravioli med ”piff”)

Tilda somnade kl 19 och sov till 05 – fantastiskt! David slocknade kl 17 och sov till midnatt. Efter det var han med en hel del på äventyret! Jacob lyckades till slut somna inne och sov gott en bra stund. Vid femsnåret var han urpigg och levde runt med sina föräldrar och kämpade på med att väcka sina småsyskon!

Rejält urblåsta och genomgungade kom vi i alla fall fram till det fantastiska Korsika. Vi kunde känna lukten av ön på långt håll. Ganska tufft faktiskt!

Hallå Korsika här kommer vi – Nu har vår ”semester” börjat! Vi har turistshoppat, solat på våra madrasser på däck (solen tog rejält här jämfört med 20 mil norrut) och vi har verkligen njutit av allt - underbart!

I morgon bär det av söderut.

Ulrikas personliga reflektioner

Vad tycker jag om att vara iväg långt hemifrån på en båt med hela familjen runt mig hela tiden?

Fantastiskt – givetvis! Underbart att ha förmånen att varje morgon vakna med Tildas stora ögon som tittar på en, och efterföljande kramar, pussar och mys. Man kan faktiskt ligga kvar och mysa i vår sköna säng varje dag! Ibland kommer David in och myser och då blir det ändå mysigare! (Jacob börjar ju bli lite stor så han kommer inte in och myser i sängen längre…)

Att ha förmånen att vara så nära barnen jämnt är helt suveränt, men givetvis också lite krävande!

Sminket ligger på hyllan och inte ett par högklackade skor finns med ombord! Inte så himla piffigt kanske! (Skall nog faktiskt ta och införskaffa ett par höga klackar för att ha när vi får gäster ombord!)

Men jag har tid och möjlighet att springa och träna flera gånger per vecka och det är något som jag är mycket dålig på att prioritera hemma. Sedan måste jag ju om de helt fanatiska omgivningar man har förmånen att springa i!!

Nackdelar då?

Jag ser ut som tvättbjörn i ansiktet p g a av brännan av solglasögonen (ja, jag vet vilket, vilket i-landsproblem!!!)

Värre är, att jag faktiskt inte alls känner mig trygg med att segla på natten med ”hot” om kuling och åska med våra barn ombord. Kommer säkert att vänja mig och lära mig att lita på båten mer framöver, men i natt var jag som en spänd darrande fjäder mest hela tiden.

David skriver:

Tja allihop vi har nattseglat det var kul. Det var skönt när man såg Korsika och det var 2 timmar kvar. Och jag väntade på soluppgång. Jag har köpt en keps.

Jacobs lilla logg om den 24 april 2008…..

Tjabba!
Hoppas ni har det bra! Igår/imorse seglade vi äntligen över till Korsika!
Vi hade faktiskt bara en kräkning på 15 timmar….. MIN!
Men guuuud vad fint och vackert det är här! Snacka om en härlig ö!!
25cm fiskar under båtarna, asklart vatten också får vi inte glömma solen! Typ GRYMT varmt här nere!
Idag skulle jag gå och handla lite kläder…. Jag hittade några men dem kosta typ 40.0 euro!
Överallt i alla butiker säljs ”Corsika” saker, typ Korsika mössor, kylmagneter, nyckelringar, handdukar, flaggor, knivar O.S.V….
Men lite fiskesaker hittade vi i alla fall=0)


Idag fiskade upp ett ”sjömonster”, en eremitkräfta och en vanlig militärfärgad krabba.
”sjömonstret” var egentligen en spindelliknande krabba som på skalet hade en hel skog av sjögräs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå hela familjen!
Det låter ju som att ni har det både skönt och jobbigt.Här hemma har vi haft strålande sol och upp emot 15 grader den senaste veckan. Trälar på med jobb, skolor och allt annat som måste skötas. Har idag varit och hälsat på vår nyaste släkting...han var ju väldigt gosig! Var rädda om varandra och må väl! Kram, Lippan och Co

Johanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna sa...

Hej!
Att var borta i 4 ½ månader måste var ett roligt äventyr.
Hoppas alla är friska och har det super bra!
Själv har jag det bra, tänker på dig!!! <3<3<3
Tack för brevet!!
Lycka till med allt.
Kramar Johanna.