måndag, maj 26, 2008

UPPDATERAD - På krokiga vägar

I morse ställdes klockan på 8 (riktigt tidigt alltså;-) Håkan gick iväg och hyrde bil. Ulrika fick upp barnen och packade klart innan avfärd. Vi åkte mot Soller i vår lilla Peugot. Vi körde på små, kringelikrokvägar. Resan till Soller gick igenom fantastiskt bergslandskap med olivterasser, många får och kvittrande fåglar.

Sóller är en mysig liten stad som ligger insluten av bergen. Det fanns en mycket bra skyddad hamn där några segelbåtar ankrade. Vi shoppade lite. Tilda köpte Flamencoskor med högre klack (Flamingoskor kallar hon dem själv) och Jacob fick sin efterlängtade Billabong-väska. David investerade i sitt tredje par solglasögon. Det första drunknade & det andra gick sönder. Efter det sista missödet med glasögonen har vi försökt övertala vår yngsta son att vi kan få köpa ett par nya. Det är ju lite viktigt med solglasögon när man seglar på Medelhavet! Han har varit så envis på att säga nej till alla modeller vi föreslagit. Nu äntligen fick vi honom äntligen att välja ett par. Pappa fick en ny plånbok, hans gamla var alldeles söndrig.

Från Sóller åkte vi mot Valldemossa. Återigen en oerhört vacker väg, som gick högt upp i bergen. På vägen upp åkte vi genom Deiá hittade vi återigen ett hus som vi kunde tänka oss. Troligen är vi uppe i ett tjugotal olika ställen som skulle vara trevliga att ha ett hus eller lägenhet i. Nu är det ju i och för sig så att vi har tillräckligt med hus. Känns som det räcker med att ta hand om Lagnö och Råssö (Strömstad) vad gäller gräsmattor och ommålning e t c!

Valldemossa var jättemysigt. Här finns det kloster som Chopin bodde en gång. Efter Valldemossa bar det av mot Puerto de Valldemossa. På väg ner för den ENFILIGA serpentinvägen funderade vi flera gånger om det var ett smart beslut att åka ner. Varje möte var som en thriller. Det var fasligt brant och smalt. Tilda föreslog att vi skulle köra rakt fram istället för att åka i alla dessa kurvor. ”Då hamnar vi ju i vattnet och kan åka snabbare”, tror hon har vistats för mycket på sjön eller nå’t!

Upp gick lättare och sedan bar det av mot Magaluff. Vi hade en tanke på att släppa in barnen på Aqualand. Tyvärr var vi lite för sent ute. De släppte inte in oss!

Nästa stopp var ett stort shoppingcenter, Porto Pi (dit Håkan försökte ta sig till med båt & blev tagen av militären). Vi storhandlade så att hyrbilen sjönk avsevärt. Vi satt med kassar både i knät & vid fötterna. Vi har lärt oss att det är bäst att passa på när man har bil och hittar en riktigt stor affär. Vi kikade på tvättmaskin och sökte en liten behändig sak att ha i båten. Vi trodde vi hittade en perfekt – liten, billig och lätt. Eftersom inget står på engelska så är det ju lite problematiskt. När vi väl skulle gå till kassan upptäckte vi att det var en torktumlare vi höll på att köpa och det kunde ju i och för sig vara bra, men utan tvättmaskin är den ganska oanvändbar!! Apropå oanvändbart så var Håkan extremt nöjd med att han hittat en bra och billig avfuktare idag. Tills han kom på att det var en luftfuktare vi köpt! Ja ja vi får spara den till vi kommer hem i huset. Där brukar ju luften vara lite torr ibland J

Väl hemma gick det åt ett par timmar till att packa in allt i båten. I morgon får vi besök av Anna och hennes dotter Fanny. Vi ser fram emot en vecka med dem ombord. Nu skall Tilda för första gången på länge inte vara yngst och det är sannerligen nyttigt för henne!

Hej Tilda här kommer hälsningar från Vallen. Alice:jag längtar efter dig Noah: har du sett stora spindlar? Cornelia: Vi har köpt nya bilar på Vallen. Jakob: Finns det stora hajar. Sara: Jag tycker om dig Tilda. Leo: jag har ett blixten spel. Max: jag har åkt båt till Grinda. Mamma Anna jobbar idag. Hon hälsar tillhela familjen.
Ebba: Jag har gjort ett hav hemma och jag längtar efter dig Tilda. Sol: jag tycker om dig och längtar efter dig. Tim: våran båt har orange ratt. Gustav: vi har köpt en ny blå båt. Carola hälsar: ha det så roligt så ses vi snart Kramar från alla kompisar på Kullerbyttan.

Halloj, eller ska man kanske inleda med skepp ohoj! Härligt att läsa om era äventyr och att ni får lära er användbara saker som att umgås med charmerande tyskar och förståeliga spanjorer....Här har vi lite sommarfeeling, vädret är hyfsat varmt och soligt, båten är i skön, premiärtur till...näe inte Vaxholm (fast det var bra nära) utan till Kastellet för att inta medhavd lunch (helt korrekt gissat,några i familjen drog i sig ett par köttbullmackor med ketchup) och lite samkväm med Johan Aherman och hans familj och deras splitternya båt. Förra veckan åtgick ett antal kvällar till till att hänga på Gustvasbergsteatern och applådera Matilda och Erik i årets teateruppsättning Tusen och en natt (ca 2,5 tim per föreställning....varav Matildas roll är de första 15 min och Eriks roll de sista 15 min..). Idag har det varit basketavslutning för grabbarna på Nacka sporthall med tävlingar, prisutdelningar och så. Nu är det sommarträningar fram till midsommar och sedan börjar träningarna igen i augusti. Försöker få kontakt med 97 tränaren och utröna hur hösten är tänkt att se ut. Nu har barnen bara två veckor kvar till sommarlovet. Det är helt otroligt hur fort det går, nu när det äntligen blivit lite sommar. Nu tutar daotrn, batteriet på upphällning. Kramis Tina