lördag, augusti 02, 2008

Islay & single malt whiskey







Skottland är ett mycket vackert land och vi har haft möjligheten att få njuta av ön Islay på Skottlands västkust i flera dagar. På Islay låg vi i en trevlig liten hamn som hette Port Ellen. Port Ellen var inte stort och det verkade som om tiden stått still där. I närheten av Port Ellen ligger whiskey-distillerierna: Laphroigh, Lagavulin & Ardbeg. Vi har besökt dem alla och Håkan har investerat i flera schyssta flaskor.

En dag tog vi bussen till Bowmore, där vi givetvis också införskaffade en whiskey flaska, gammal som gatan;-) Håkan och Jacob tog även en buss till Port Askaig där de promenderade bort till Coal Ila. Givetvis skulle samlingen med schyssta whiskeyflaskor kompletteras även här! Vi kan väl konstatera att det är tur att det inte fanns annat att köpa på Islay än just whiskey (ja ett par mataffärer kunde man i och för sig hitta)

Människorna här i Skottland har visat sig vara mycket, mycket trevliga och vänliga. Vädret har varit både fantastiskt soligt och varmt, men också ”skottskt” regnigt. Vi blev inblåsta i Port Ellen i två dygn pga kulingvarningar. Men på tredje försöket kunde vi lämna hamn och fick en regnig färd till Ardfern på Skottska fastlandet. Ardfern ligger i en vik med höga berg runt. Här är mycket vackert! Vad gäller djur så kan vi nämna att David har räddat en groda som flöt i vattnet och att vi haft en ursöt sälunge simmande runt båten.

Igår gick vi på restaurang i den lilla byn Ardfern. På puben var det full fart och maten smakade mycket bra! Nu skall vi snart lämna hamn och bege oss norrut. Familjen Nylund kommer på måndag och skall följa med genom Caledonien Canal och det är vi många ombord som längtar efter!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow är min första tanke! Jag vet att Håkan pratade på vårat bröllop om min USA resa i 5:e klass. Om att det var ett äventyr... Det känns som en resa till Mölndal nu... Jag är grymt avundsjuk och funderar på vilken ooootrolig resa barnen får uppleva ( ja givetvis även H & U). Jag har inte läst alla inlägg men saknar dock info om båten. Jag skulle även vilja kolla om möjligheten finns att kika in när ni kommer till Bästkusten. Är och dyker den obligatoriska veckan på Hönö (Vinga varje dag) mellan 13-17 augusti. Det vore underbart att träffa er. Nitrox forever:-o
Stickan, 0705-483331

Anonym sa...

Hej Tilda! Nu har jag börjat på Volten, det är jättekul, men jag vill leka med dig! Jag frågar mamma jämy när du kommer hem.
Vad kul att du har klappat en delfin!
Puss och Kram från Alice

Fia sa...

Hej Ulrika! Hör av dig om Västkusten innefattar Grundsund :-)
Kram Fia