fredag, juli 25, 2008

Irland!

Tilda kl 09.00 i morse när hon slog upp ögonen; ” Jag vill bli som Pippi, stark & rik”

Nu är vi i Bangor, som ligger 1,6 mil utanför Belfast. Hit kom vi i tisdags och trivs mycket bra! Vi ligger i en fantastiskt bra marina med det mesta man kan önska sig, även sälar! Bangor är en mysig liten kuststad. Annie, Per, Buster & Lucas är här på besök och har varit så en vecka. De hoppade på i Dublin och hoppar av i morgon för vidare transport till Dublin och Stockholm. Vi har haft mycket roligt ihop både vuxna och barn, med pubbesök, nöjesfältsbesök, två storstadsbesök (Dublin & Belfast), schysst segling och en himla massa ”mys” i båten.

Vädret har nog varit mycket bra för att vara Irland. Det har nästan inte regnat alls!! En av de absoluta största upplevelserna för barnen (Tilda var dock inte med) var när de fick följa med en fiskebåt ut och fiska. De drog upp en hel del makrill och vi alla åt fantastisk god färsk makrill därefter. En del fisk matade vi dock de tre sälar som väntade otåligt vid bryggan!

På vägen från Dublin till Bangor stannade vi i Carlingford, en mycket liten by.

Vi låg på boj p g a av stark vind och lågt tidvatten. På kvällen tog sig killarna en liten tur med gummibåten. När Håkan skulle ta den obligatoriska ”kolla hur vi ligger innan natten”- rundan upptäckte han att gummibåten var borta – knopen hade gått upp! Katastrof, dels givetvis för att det är mycket pengar och dels därför att vi helt enkelt inte klarar oss utan gummibåt! Till saken hör att det är 3,5 meters tidvatten här och vi låg i en stor vik, vilket innebär en mycket stark ström upp till 5 knops ström. Vi konstaterade att båten troligen hade begett sig till havs!

På morgonen tog vi oss in i marinan och Ulrika stack direkt för att ”scanna” av kusten. Det fanns ju ändå en liten, liten chans att båten skulle kunna ha blivit kvar. Fyra kilometer bort låg den! Oj vad glada vi blev!!! Vi var tvungna att invänta högvatten för att kunna få henne tillbaka, eftersom det var 500 meter ner till vattnet när vi hittade Gummitarzan! På bilden nedan är det högvatten igen!

I morgon beger sig familjen Molin mot Skottland, vilket troligen blir regnigare än det varit på Irland! Vi ser väldigt mycket fram emot att få uppleva Skottland!